Wyjazd do Rumunii w ramach projektu Erasmus+ STRONG BODY – HEALTHY LIFE

romania-881116_640W dniach 20-26 kwietnia 2015 grupa dwunastu uczniów Diecezjalnego Liceum Humanistycznego w Nysie uczestniczyła w spotkaniu uczniów i nauczycieli z czterech szkół w rumuńskim mieście Iasi. Pozostałe szkoły uczestniczące w projekcie to: LO Kanuni Anatolian, Ardesen, Turcja (koordynator projektu); Zespół Szkół FEG, Iasi, Rumunia; LO im. Św. Cyryla i Metodego, Wielingrad, Bułgaria. Uczniowie pojechali do Iasi pod opieką nauczycielek Magdaleny Gromuł, Nike Sienickiej – Zuwały i Barbary Zmorawskiej.

Po długiej i męczącej podróży busem dotarliśmy do miasta Iasi, które jest położone w północno-wschodniej części Rumunii. W samym centrum miasta znajdował się nasz czterogwiazdkowy hotel – Unirea.

Na drugi dzień, po śniadaniu w hotelu, spotkaliśmy się z uczniami z Bułgarii, Turcji i Rumunii. Później zostaliśmy bardzo miło powitani w szkole FEG. Można powiedzieć, że jest to rodzaj szkoły policealnej, w której uczniowie szkolą się na techników farmacji, pielęgniarki, księgowych lub urzędników bankowych. Po obiedzie w szkole mieliśmy krótki wykład o zdrowym odżywianiu. Następnie udaliśmy się na salę gimnastyczną, gdzie mogliśmy pograć w koszykówkę, siatkówkę, piłkę nożną, albo poćwiczyć na zajęciach fitness. Po powrocie do hotelu mieliśmy czas wolny, w trakcie którego mogliśmy skorzystać z hotelowego basenu lub siłowni. Kolację zjedliśmy w tureckiej restauracji blisko naszego hotelu, w której jadaliśmy także w dni następne.

Kolejnego dnia mieliśmy zobaczyć ogród botaniczny, ale niestety pogoda nam nie dopisała, dlatego koledzy z Rumunii zabrali nas do galerii handlowej. Po lunchu zaczęliśmy przygotowania do prezentacji tradycyjnych potraw. Każdy kraj miał własne stanowisko, na którym rozkładał swoje potrawy i zapraszał innych do degustacji. Na naszym stanowisku znalazły się m.in. pierogi, krokiety, gołąbki, kabanosy i jabłecznik. Później rozpoczął się tzw. „culture evening” i każdy kraj zaprezentował swój taniec ludowy lub utwór muzyczny. My, po wykonaniu przez Kasię, Natalię, Adę i Bartka utworu „Ziemia, którą mi dajesz”, zatańczyliśmy poloneza w nyskich strojach ludowych.

Dzień czwarty rozpoczęliśmy prezentacją o niebezpiecznych substancjach chemicznych znajdujących się w produktach spożywczych oraz o naturalnych lekach. Później udaliśmy się na spacer po centrum Iasi, a po powrocie do szkoły mieliśmy warsztaty z gotowania, na których przygotowaliśmy naleśniki i strudla. Przygotowane potrawy zjedliśmy ze smakiem na obiad. Pod wieczór wybraliśmy się do pobliskiej kawiarni na koncert jazzowy. Z pewnością było to bardzo miłe zakończenie dnia.

Następnego dnia wszyscy pojechaliśmy na wycieczkę, której pierwszym punktem była kopalnia soli w miejscowości Cacica, która ma również polską nazwę Kaczyka, ponieważ zamieszkują ją liczni Polacy. Kolejnym punktem był monastyr z piękną malowaną cerkwią w miejscowości Voronet. Na obiad udaliśmy się do klasztoru w Neamt, gdzie byliśmy obsłużeni przez tamtejszych duchownych. Po powrocie do Iasi wybraliśmy się na zakupy spożywcze przed drogą powrotną do Polski.

W dzień szósty po raz ostatni udaliśmy się do szkoły FEG. Każdy z nas otrzymał dyplom za uczestnictwo w projekcie Erasmus+, a po długich pożegnaniach wyruszyliśmy w drogę powrotną.