Dane ogólne szkoły
Diecezjalne Liceum Humanistyczne w Nysie jest katolicką szkołą ogólnokształcącą o uprawnieniach szkoły publicznej mieszczącą się w Nysie na ulicy św. Piotra 1. Dyrektorem szkoły jest ks. Artur Juzwa, organem prowadzącym jest Diecezja Opolska. Szkoła została założona w 1999 roku przez Ordynariusza Diecezji Opolskiej księdza arcybiskupa Alfonsa Nossola. Szkoła stwarza warunki wszechstronnego rozwoju młodzieży w oparciu o chrześcijański system wartości. Szkoła jest otwarta dla wszystkich uczniów, którzy akceptują jej program.
Na podstawie osiąganych efektów na egzaminach zewnętrznych i olimpiadach przedmiotowych szkoła plasuje się w czołówce najlepszych liceów w kraju i województwie.
Uczniowie
W roku szkolnym 2024/ 2025 szkoła liczy 5 oddziałów, do których uczęszcza łącznie 88 uczniów.
Kadra Szkoły
W Diecezjalnym Liceum Humanistycznym w Nysie pracuje 21 nauczycieli, w zdecydowanej większości są to nauczyciele dyplomowani. Kadra pedagogiczna o wysokich kompetencjach dba o wysoki poziom kształcenia i wychowania, kładąc duży nacisk na indywidualizację kształcenia.
MISJA SZKOŁY
Jesteśmy wspólnotą uczniów, nauczycieli, pracowników niepedagogicznych i rodziców opartą na poszanowaniu godności człowieka. Naszym celem jest wspomaganie wszechstronnego rozwoju osobowości ucznia z uwzględnieniem jego indywidualności, w oparciu o podstawowe wartości chrześcijańskie.
WIZJA SZKOŁY
Jesteśmy szkołą stwarzającą uczniom warunki do pełnego rozwoju i przygotowującą ich do dorosłego życia.
- Szkoła osiąga wysoką jakość kształcenia w oparciu o nowoczesną bazę dydaktyczną i efektywne metody nauczania.
- W szkole prowadzone są innowacje pedagogiczne.
- Szkoła stwarza warunki indywidualnego toku kształcenia dla wybitnie uzdolnionych uczniów.
- Szkoła stwarza warunki indywidualnego kształcenia poprzez szeroką ofertę zajęć pozalekcyjnych i fakultatywnych.
- Szkoła zapewnia indywidualną pomoc psychologiczno- pedagogiczną uczniom i ich rodzicom, szczególnie w wyborze dalszego kierunku kształcenia.
- Szkoła stwarza możliwości rozwijania kompetencji międzykulturowych oraz przygotowuje ucznia do życia w świecie globalnym.
- Szkoła jest organizatorem i aktywnym uczestnikiem życia kulturalnego środowiska.
- Kadrę szkoły stanowią nauczyciele i pracownicy niepedagogiczni o wysokich kwalifikacjach, ustawicznie doskonalący się, którzy są wzorem osobowym i autorytetem dla uczniów.
- Rodzice uczniów pełnią rolę wiodącą w procesie wychowania, szkoła spełnia funkcję pomocniczą. Oddziaływania wychowawcze szkoły i domu rodzinnego są spójne i zgodne z przyjętym systemem wartości.
- Specyfikę szkoły stanowi stosowanie systemu wychowawczego opartego na pełnym i wzajemnym zaufaniu w relacjach między wychowawcą a wychowankiem oraz na stałej gotowości i służenia młodemu człowiekowi życzliwą radą i pomocą, która stwarza między nimi szczególną więź, na wzór więzi rodzinnej.
WIZJA ABSOLWENTA
Nasz absolwent:
- kieruje się w swoim życiu wartościami chrześcijańskimi,
- jest odpowiedzialnym obywatelem swojej ojczyzny,
- jest przygotowany do życia w świecie globalnym, z mnogością kultur, religii i ideologii,
- jest samokrytyczny, odpowiedzialny za swoje życie i rozwój, ukierunkowany na samodoskonalenie się,
- jest otwarty, szanuje drugiego człowieka, jest wrażliwy na potrzeby innych i gotowy do bezinteresownej pomocy,
- reprezentuje wysoki poziom kultury osobistej,
- podejmuje dalsze kształcenie zgodnie ze swoimi zainteresowaniami i możliwościami,
- dba o kulturę języka ojczystego,
- swobodnie posługuje się dwoma językami obcymi,
- korzysta umiejętnie z różnych źródeł wiedzy w sposób celowy,
- posiada kompetencje naukowo-techniczne,
- rozumie mechanizmy życia politycznego i gospodarczego,
- jest przygotowany do odbioru różnych form kultury,
- jest kreatywny i przedsiębiorczy,
- dba o swoje zdrowie i rozwój fizyczny.