
Podczas planowania każdej pracy, dzieci chętnie dzieliły się swoimi pomysłami, opowiadały o tym, czego chciałyby się jeszcze dodatkowo dowiedzieć, spontanicznie i bardzo chętnie porównywały nasze działania z kartą celów i czekały na kolejne zajęcia.
To ciekawość dała dzieciom napęd do działania i pokonywania trudności. Jeśli uczniowie wiedzą, czego i po co będą się uczyć, to stają się świadomymi uczestnikami swojego procesu uczenia się.
Co dokładnie robiliśmy?
• Odkrywaliśmy alfabet poprzez różne gry: państwa – miasta, bingo, alfabetyczne ringo i gra planszowa ,,Alfabetyczny wąż”. Każdy uczeń w ramach zadania domowego nauczył się alfabetu i wygłosił go przed całą klasą. Tworzyliśmy klasową planszę, która ozdabia nasz kącik czytelniczy. Układaliśmy alfabet z chrupek (co było bardzo smakowitym zadaniem). Bawiliśmy się literkami ustawiając się grupami w wybrany kształt. Czytaliśmy wiersz Juliana Tuwima ,,Abecadło”, a następnie dzieci w grupach tworzyły inne śmieszne historie dla kolejnych liter. Nagraliśmy piosenkę ,,Alfabetyczny rap”. Rysowaliśmy w paincie świat liter z alfabetu.
• Uczyliśmy się rozróżniania głoski od litery, samogłoski od spółgłoski, tworzenia liczby mnogiej od liczby pojedynczej. To trudne zagadnienie ułatwiły nam gry na wordwall oraz gry ruchowe i dyktando biegane.
• Ponieważ podczas realizacji tego projektu dzieci uczyły się na pamięć alfabetu, to rozmawialiśmy o tym, jak skutecznie się uczyć, w jaki sposób lepiej zapamiętywać. Dzieci w parach, na podstawie naszych rozmów stworzyły mapę myśli.
• Podczas gry terenowej, dzieci zbierały informacje na temat mózgu.
• Na koniec sprawdzaliśmy, czego się nauczyliśmy przez cały czas trwania projektu. Graliśmy w Familiadę, rozwiązywaliśmy zadania na tablicy interaktywnej, a później dzieci wypełniły karty samooceny.
Podczas realizacji projektu, każdy miał możliwość kształtowania najważniejszych kompetencji, o które zabiega dziś niemal każdy pracodawca.









